STIBs utbildningspaket för beställare och användare av ställningar syftar till att ge kompens att handla upp ställningsentreprenader, kommunicera och ställa krav i upphandling samt att vid användning av ställning känna till förutsättningarna för att uppfylla krav på kontroll och ansvar enligt AFS 2013:4, 55 och 61 §§.


Utbildningar för beställare och användare av ställningar och väderskydd:

Målgrupper för utbildningarna är bl.a:

  • beställare av ställning,
  • mottagare av ställning,
  • användare av ställning,
  • samordnare av arbeten,
  • planerare och arbetsmiljösamordnare, t ex BAS U
  • ansvariga för ställning under användningstiden, t ex platschefer och arbetsledare.

Utbildningarna tar bl.a upp:

  • Bestämmelser och standardavtal
  • Ställningstyper
  • Upphandling ställningsentreprenader
  • Arbetsplatsens förberedelser
  • Säkerhet vid användning av ställningar och väderskydd
  • Kontroll, övertagande och användning
  • Dokumentation.

Frågor om utbildning för beställare och användare

För mer information och beställning av utbildningar kontakta STIBs kansli.