STIBs utbildningspaket för beställare och användare av ställningar syftar till att ge kompens att handla upp ställningsentreprenader, kommunicera och ställa krav i upphandling samt att vid användning av ställning känna till förutsättningarna för att uppfylla krav på kontroll och ansvar enligt AFS 2013:4, 55 och 61 §§.
Utbildningar för beställare och användare av ställningar och väderskydd:
Målgrupper för utbildningarna är bl.a:
- beställare av ställning,
- mottagare av ställning,
- användare av ställning,
- samordnare av arbeten,
- planerare och arbetsmiljösamordnare, t ex BAS U
- ansvariga för ställning under användningstiden, t ex platschefer och arbetsledare.
Utbildningarna tar bl.a upp:
- Bestämmelser och standardavtal
- Ställningstyper
- Upphandling ställningsentreprenader
- Arbetsplatsens förberedelser
- Säkerhet vid användning av ställningar och väderskydd
- Kontroll, övertagande och användning
- Dokumentation.
Frågor om utbildning för beställare och användare
För mer information och beställning av utbildningar kontakta STIBs kansli.